Informatycy z ZST na stażu w hiszpańskiej Sevilli

Materiał opracowany przez: Ireneusz Balawender, •  opublikowano: 1 września 2016

W dniach od 28 maja do 18 czerwca 2016 roku grupa 15 uczniów naszej szkoły (kształcących się w zawodzie technik informatyk) wzięła udział w trzytygodnowym stażu w Hiszpańskiej Sevilli. Staż realizowany był w ramach projektu: "Kompetencje zawodowe – mój kapitał europejskiego sukcesu" w ramach programu Erasmus+ (konkurs 2015 – Akcja 1.Mobilność uczniów i kadry). Opiekunem grupy uczniów był Ireneusz Balawender - nauczyciel przedmiotów informatycznych. Projekt zrealizowaliśmy wspólnie z firmą euroMind (http://www.euromind.es) oraz we współpracy z Colegio Salesianos San Pedro - hiszpańską niepubliczną szkołą techniczno - zawodową.

Zdjęcie: IMG_3.JPGZdjęcie: IMG_2.JPGZdjęcie: IMG_1.JPG

Do Hiszpanii dotarliśmy po prawie czterogodzinnym locie z Krakowa do Malagi. Odcinki Rzeszów - Kraków oraz Malaga - Sewilla pokonaliśmy autokarami, a jak to w autokarach bywa - było wesoło i humory nam dopisywały. Najciekawszy był jednak sam lot, który dla większości był pierwszym w życiu, więc z pewnością pozostanie niezapomniany. Na miejscu, w hostelu Inturjoven Sevilla, przywitała nas Pani Natalia - koordynatorka ze strony euroMind. Przedstawiła nam ogólne zasady pobytu oraz wręczyła "pakiety startowe" w postaci elektronicznych biletów autobusowych, map i przewodników po Sevilli, szczegółowy harmonogram stażu, wszelkie dane i telefony kontaktowe oraz klucze do naszych pokojów. Po spotkaniu udaliśmy się całą grupą na spacer po najbliższej okolicy, po czym wróciliśmy do ośrodka na kolację.

Zdjęcie: IMG_5 (2).JPGZdjęcie: IMG_5 (1).JPGZdjęcie: IMG_4.JPG

Eksplorację Sevilli rozpoczęliśmy od wizyty w centralnie położonym parku Maria Luisa, pełnym bogatej i różnorodnej roślinności, alejek, kanałów rzecznych, jeziorek i wszędobylskich ptaków. Na skraju parku znajduje się Plaza de América, przy którym znajduje się Muzeum Archeologiczne oraz Muzeum Sztuk i Zwyczajów. Budynki zostały wybudowane jako pawilony wystawowe, a później zaadoptowane na muzea. Jednak najważniejszym i budzącym najwięcej podziwu obiektem zlokalizowanym na skraju parku jest Plac Hiszpański (Plaza de Espana) – odwiedziliśmy go także w pierwszym dniu pobytu w Sewilli. Obiekt i wiele innych mu towarzyszących powstał w związku z Wystawą Iberoamerykańską, organizowaną w Sevilli w 1929 roku. Budowla tworzy niezwykle dekoracyjną i barwną całość z mnóstwem kolumn i różnorodnych zdobień. Na ścianach budowli zostały zaprezentowane herby i osiągnięcia poszczególnych prowincji Hiszpanii, a wszystko na ręcznie malowanych kaflach - azulejos tak charakterystycznych dla całej Sevilli. Wnętrze półkola zajmuje plac, otoczony kanałem, który wcześniej można było przepłynąć łódką. Nad kanałem przebiegają cztery mosty, które reprezentują cztery historyczne krainy Hiszpanii: Kastylię, Aragonię oraz León i Navarrę.

Zdjęcie: IMG_5 (3).jpgZdjęcie: IMG_5 (4).jpgZdjęcie: IMG_5 (5).jpg

Pierwszy tydzień zajęć merytorycznych podczas stażu uczniowie rozpoczęli od wprowadzenia w tematykę szkolenia – poznali szczegółowy harmonogram i plan szkolenia, zakładane efekty jego realizacji, poznali wyposażenie pracowni komputerowej w której odbywały się zajęcia oraz mieli okazję zweryfikować swoje umiejętności językowe – całość szkolenia prowadzona jest w języku angielskim z bardzo szerokim – co jest oczywiste ze względu na tematykę szkolenia – użyciem słownictwa technicznego. Ze strony Colegio Salesianos San Pedro osobą zaangażowaną w projekt był specjalista z dziedziny projektowania i programowania aplikacji mobilnych z wykorzystaniem baz danych Miguel Campos Rivera - nauczyciel przedmiotów zawodowych (prowadzi zajęcia w zakresie projektowania aplikacji wieloplatrofmowych: Web & Mobile Development), konsultant w dziedzinie nowoczesnych technologii i oprogramowania – projektowanie i wdrażanie wieloplatformowych aplikacji (także mobilnych). Współzałożyciel start-ups: Technobitia, Openeduka. Założyciel i dyrektor generalny Typper.com. Odpowiedzialny był za przygotowanie, przeprowadzenie, ocenę oraz walidację i uznanie efektów szkolenia praktycznego opartego o przygotowany i zatwierdzony program merytoryczny dla uczestników kształcących się w zawodzie technik informatyk.

Zdjęcie: IMG_6 (3).JPGZdjęcie: IMG_6 (2).JPGZdjęcie: IMG_6 (1).JPG

Pierwszym elementem naszego szkolenia była instalacja i konfiguracja środowiska developerskiego Android Studio, służącego do projektowania i programowania aplikacji dla urządzeń mobilnych oraz instalacji programowego emulatora wirtualnego urządzenia pracującego pod kontrolą systemu Android – Genymotion – służącego do wstępnego testowania działania aplikacji przed przeniesieniem jej na rzeczywiste urządzeni mobilne. Kolejne zagadnienia i tematy dotyczyły: pracy z podstawowymi układami aplikacji, programowania w języku XML, zastosowanie klas, metod i zdarzeń języka JAVA. Pierwszy tydzień szkolenia zakończyliśmy na zadaniu budowy testowej aplikacji mobilnej posiadającej w pełni funkcjonalny ekran logowania i system autoryzacji użytkownika.

Zdjęcie: Img_7 (1).pngZdjęcie: IMG_6 (4).pngZdjęcie: Img_7 (2).png
Zdjęcie: Img_7 (3).pngZdjęcie: IMG_8 (1).pngZdjęcie: Img_7 (4).png
Zdjęcie: IMG_8 (3).jpgZdjęcie: IMG_8 (2).jpgZdjęcie: IMG_8 (4).jpg
Zdjęcie: IMG_8 (6).jpgZdjęcie: IMG_8 (7).jpgZdjęcie: IMG_8 (5).jpg

Piątek pierwszego tygodnia pobytu był dniem szczególnie wyczekiwanym przez uczniów, dla których piłka nożna to nie tylko sport, ale i pasja. Z koordynatorką naszego projektu ze strony EuroMind udaliśmy się na tour po zapleczu i głównym stadionie drużyny piłkarskiej Real Betis Sevilla. Na stadionie zostaliśmy przywitani przez klubowego przewodnika, który przedstawił nam film o historii klubu. Mieliśmy okazję zwiedzić salę pamięci, salę trofeów, szatnie zawodników, pomieszczenia techniczne, salę konferencyjną, salę VIP, lożę Króla oraz oczywiście murawę stadionu.

Zdjęcie: IMG_9 (2).jpgZdjęcie: IMG_9 (1).jpgZdjęcie: IMG_8(8).jpg
Zdjęcie: IMG_9 (5).jpgZdjęcie: IMG_9 (4).jpgZdjęcie: IMG_9 (3).jpg

Niedziela, kończąca pierwszy tydzień pobytu w Hiszpanii, była dniem pełnym wrażeń, gdyż całą grupą wraz z dwiema przedstawicielkami organizacji przyjmującej EuroMind wyruszyliśmy zaraz po śniadaniu do nadmorskiej Malagi – miasta liczącego sobie niemal 3500 lat historii! Odwiedziliśmy stare, zabytkowe centrum miasta, Katedrę, Teatr Rzymski, przystań portową, muzeum Picassa oraz Plac Konstytucji. Ostatnim punktem planu dnia (przed oczekiwaną wizytą na plaży Malagueta) było zwiedzanie zamku Gibralfaro. Przed wybudowaniem zamku znajdowały się tam zabudowania fenickie. Zamek wzniesiono na górze o wysokości 131 m n.p.m., dla obrony położonej u podnóża góry starszej twierdzy (Alcazaba – ją także odwiedziliśmy), z która połączony jest przejściem, chronionym jedną linią murów. Po wizycie w warowni pozostały czas wolny poświęciliśmy na plażowanie i kąpiel w morzu na uroczym wybrzeżu Costa del Sol.

Zdjęcie: IMG_9 (6).jpgZdjęcie: IMG_9 (7).jpgZdjęcie: IMG_9 (8).jpg
Zdjęcie: IMG_10 (1).jpgZdjęcie: IMG_10 (3).jpgZdjęcie: IMG_10 (2).jpg

Po weekendowych podróżach w drugim tygodniu stażu powróciliśmy do realizacji programu szkolenia, któego tematyka dotyczyła przedstawienia rozszerzonych struktur aplikacji mobilnej dla systemu Android, projektowania i wdrażania widoku układu aplikacji w układzie ListView, charakterystyka i zastosowanie w praktyce komponentów do poruszania się po kilku oknach aplikacji. Kolejny etap szkolenia stanowiła tematyka zastosowania bazy danych w aplikacjach mobilnych poprzez obiekty DAO (Data Access Object). Szczegółowo uczestnicy realizowali zadania ćwiczeniowe obejmujące: Korzystanie z powłoki do wykonywania operacji na bazach danych, importowanie oraz eksportowanie baz danych i ich zawartości, wykonywanie prostych poleceń SQL w wierszu poleceń, pobieranie informacji z tabel przy użyciu polecenia SELECT, tworzenie relacyjnej bazy danych w systemie Android oraz użycie ORM i greenDAO.

Zdjęcie: IMG_11 (1).JPGZdjęcie: IMG_11 (2).JPGZdjęcie: IMG_11 (3).JPG
Zdjęcie: IMG_12 (1).JPGZdjęcie: IMG_12 (2).JPGZdjęcie: IMG_11 (4).JPG

Jeden z wieczorów (po zajęciach z programowania) spędziliśmy na tradycyjnym hiszpańskim tapas. Mieliśmy okazję do skosztowania około 10 specyficznych, hiszpańskich dań w towarzystwie naszych opiekunów/koordynatorów ze strony EuroMind – Natalii oraz Anastazji. Następnie udaliśmy się na pokaz tradycyjnego hiszpańskiego flamenco. Spróbowaliśmy także swoich sił jeżdżąc na tzw. segwayach. Nie omieszkaliśmy także odwiedzić stadionu drugiego, znacznie bardziej znanego klubu piłkarskiego - trzykrotnego zwycięzcę Ligii Europejskiej - Sevilla Futbol Club. Jednak najbardziej oczekiwanym punktem programu kulturowego drugiego tygodnia była niedzielna wycieczka do portugalskiej Taviry, leżącej w prowincji Algarve. Tavira, to obok Lagos i Silves, jedno z ładniejszych i ciekawszych miast południowej Portugalii. W Tavirze nie ma plaż, gdyż miasto nie leży bezpośrednio na wybrzeżu oceanu. Ale nawet gdyby uznać, że miasto jest położone nad oceanem to dalej trzeba by powiedzieć: w Tavirze nie ma plaż. Znajdują się one bowiem na wysuniętych od lądu wyspach, na które dostaliśmy się promem. Rejs trwał około 25 minut. Po tym czasie mogliśmy już rozkoszować się pięknym słońcem oraz kąpielą w oceanie.

Zdjęcie: IMG_12 (3).JPGZdjęcie: IMG_12 (5).JPGZdjęcie: IMG_12 (4).JPG
Zdjęcie: IMG_12 (6).jpg