Stopień kontrastu:

A A A A

Rozmiar czcionki:

A A A

Ikona kontaktu telefonicznego

+48 17 74-83-140

Ikona kontaktu emailowego

sekretariat@zst.resman.pl

Zespół Szkół Technicznych

im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Rzeszowie

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Opracowanie: Ireneusz Balawender. Opublikowano: 27 czerwca 2024r.

Działania realizowane są w ramach akredytacji programu Erasmus+ sektora Kształcenie i szkolenia zawodowe (VET) o numerze 2020-1-PL01-KA120-VET-096408 i jest współfinansowane przez Unię Europejską.

W dniach od 19 kwietnia do 10 maja 2024 roku uczniowie naszego Technikum wzięli udział w trzytygodniowym projekcie mobilności ponadnarodowej realizowanym w ramach posiadanej przez naszą szkołę Akredytacji Erasmus’a o numerze 2020-1-PL01-KA120-VET-096408. W hiszpańskiej Maladze przebywało łącznie 26 uczniów Zespołu Szkół Technicznych – Technikum Nr 9 kształcących się w zawodach technika: programisty, mechanika, elektronika, informatyka oraz reklamy. Partnerami instytucjonalnymi naszej szkoły były następujące firmy/organizacje: euroMind Project S.L. (jako organizacja wspierająca) oraz: Forja Roja, iDevelop Training S.L., Círculo de Empresarios de Torremolinos, Servicio Técnico Oficial Samsung – Telemalaga, Indeco Automovil Europa, JC Valvular Audio - Juan Calatayud, Cortes y Plegados Arana, Aeromill i 5 KS Estate Real (jako organizacje przyjmujące).

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Podróż minęła nam bardzo sprawnie – z lotniska Kraków – Balice dolecieliśmy do Malagi z przesiadką w Zurichu. Od razu po zakwaterowaniu wyruszyliśmy całą grupą na pierwsze spotkanie z miejscem, gdzie mieszkać i uczyć się będziemy przez następne trzy tygodnie. Wieczorny spacer po zabytkowej części Malagi, nabrzeżu oraz wizyta na plaży Malagueta ukazały nam od razu urok tego miejsca.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Pierwsze dni w słonecznej Maladze upłynęły nam pod znakiem aktywności kulturowych, gdyż już w niedzielę 21 kwietnia odbyliśmy całodniową wycieczkę kulturową do malowniczo położonej Rondy – gdzie odbyliśmy spacer wzdłuż fortyfikacji Murallas de La Clijara a następnie udaliśmy się - poprzez monumentalny most (Puente Nuevo) z XVIII wieku – na zabytkową część miasta, gdzie znajduje się najbardziej oryginalny z punktów widokowych Rondy - Mirador de Ronda (platforma widokowa wychodząca poza krawędź zbocza). Wędrówkę kontynuowaliśmy oglądając Plaza de Toros - czyli arenę walk byków. Ta imponująca konstrukcja (z drugiej połowy XVIII wieku) może pomieścić 5000 widzów i jest chlubą miejscowych. Następnie odbyliśmy spacer po wąwozie El Tajo – jest to szeroki na około 50m wąwóz wydrążony przez rzekę Guadaletin, jeden z dopływów Segury. Przez wieki stanowił on naturalną osłonę miasta i skutecznie bronił do niego dostępu. Aspekt kulinarny naszej wyprawy obejmował degustację tradycyjnego lokalnego dania – Rano de Toro.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Kolejne dni obejmowały już nasze zadania zawodowe: prezentacje w firmach przyjmujących, zapoznanie z zakresem ich działalności oraz przystąpieniem do działań w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego (szczegóły tego obszaru opublikujemy w osobnym poście). Jednak czas po praktykach w mieście Pablo Picassa oraz Antonio Banderasa wykorzystywaliśmy na aktywności kulturowe tak, aby jak najlepiej poznać tradycję i kulturę Malagi. Niedzielne popołudnie spędziliśmy na zwiedzaniu warowni obronnej Gibralfaro, z której murów i baszt rozpościera się imponujący widok na Malagę: port, morze, zabytkową część miasta. Sam zamek został zbudowany w latach 756-780 z rozkazu emira Kordoby Abd-al-Rahmana I na fundamentach fortyfikacji fenicko-punickiej w celach obronnych portu Malaka przed atakami piratów. Castillo de Gibralfaro otacza barbakan i forteca z 8 wieżami, z których najwyższa - Torre Mayor - ma 17 metrów wysokości.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Odwiedziliśmy także Katedrę w Maladze - stanowiącą niewątpliwie symbol tego miasta. Katedra (pełna nazwa: Catedral Nuestra Senora de la Encarnacion - Katedra Najświętszej Marii Panny w Maladze) budowana była przez niemal 250 lat (1528 – 1782). Wnętrze zawiera 15 bocznych kaplic, a w nich wartych uwagi jest kilka dzieł sztuki jak: rzeźba Najświętszej Marii Panny z XV wieku podarowana Maladze przez królową Izabelę I Kastylijską oraz ołtarz Św. Barbary będący najstarszym dziełem w Katedrze. Część naszej grupy wzięła też udział w nabożeństwie w języku hiszpańskim. Niezwykle ciekawa była wizyta w Centre Pompidou w Maladze – filia znanego paryskiego Centrum Sztuki Współczesnej. Na powierzchni 6.300m2 znajdziemy miejsce przeznaczone na warsztaty dla dzieci oraz kolekcje stałą i tymczasową, które prezentują m.in 80 obrazów i fotografii. Ze względu na rodzaj ekspozycji oraz formę jej prezentacji było to dla nas dość specyficzne doświadczenie, nie mniej jednak budzące emocje, a o to chyba chodzi w sztuce, prawda?

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

W sobotę 27 kwietnia udaliśmy się całą grupą do położonej ok. 150 km od Malagi Cordoby – położonego nad rzeką Gwadalkiwir miasta będącego stolicą prowincji i jedocześnie ośrodkiem przemysłowym, naukowym oraz turystycznym o znaczeniu światowym. Spacer rozpoczęliśmy od Puente Romano – 16 łukowego mostu nad Gwadalkiwirem, prowadzącym bezpośrednio do najstarszej, zabytkowej części Cordoby, do której dostępu strzegła Torre de la Calahorra (warownia obronna). Mieliśmy okazję zobaczyć Alkazar – zespół fortyfikacji z czasów panowania Umajjadów. Była to historyczna siedziba Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda Aragońskiego i sądu inkwizycyjnego w czasie wojny z Grenadą.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Następnie udaliśmy się spacerem wzdłuż urokliwych uliczek zabytkowej części miasta podziwiając przyozdobione kwiatami patia okolicznych domów, które mieszkańcy przygotowywali już do odbywającego się corocznie w maju La Fiesta de los Patios – Święto Wiosny. Kwiatowym kompozycjom towarzyszą często kolorowe chusty, wachlarze, dekoracyjne przedmioty. Każde patio rywalizuje także w miejskim konkursie na najpiękniej udekorowane miejsce. Festiwal w 2012 r. został wpisany na Listę niematerialnego dziedzictwa kulturalnego UNESCO jako jeden z 13 wpisów dotyczących tradycji Hiszpanii. Kulminacyjnym punktem było zwiedzanie Mezquity – zabytkowego wielkiego meczetu, pochodzącego z VIII w., lecz wielokrotnie przebudowywanego. Obecnie służy za katedrę rzymskokatolicką diecezji Córdoba w Hiszpanii. Jej budowę rozpoczęto ok 600 roku. Szczególne wrażenie wywiera wnętrze z 850 kolumnami połączonymi podkowiastymi łukami.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Niezwykle interesująca była wyprawa do Muzeum Motoryzacji i Mody w Maladze (Museo del Automovil y la Moda de Málaga) mieszczącego się w dawnej fabryce tytoniu. Na powierzchni 6000 metrów kwadratowych zlokalizowano niezwykłe egzemplarze historycznych samochodów sprzed ponad 100 lat. Oprócz klasycznych, historycznych modeli kolekcjonerskich nie brakuje tu także samochodów futurystycznych oraz modeli wykorzystujących alternatywną energię napędową - jak ciekawy model parowy z 1910 roku. Mogliśmy podziwiać tu prawie sto oryginalnych, ekskluzywnych, odrestaurowanych pojazdów z różnych epok i w różnych stylach. Kolekcji samochodów towarzyszy wystawa pod hasłem "Show Must Go On" prezentująca historyczne kolekcje strojów znanych marek, takich jak Chanel, Dior, Givenchy, Balmain czy Prada. Muzeum eksponuje także kolekcje najciekawszych elementów dekoracyjnych, sprzęt i akcesoria samochodowe.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Podczas pobytu w Maladze obowiązkowym punktem była także wizyta w Museo de Malaga, którego siedziba znajduje się w neoklasycznym budynku pałacu (Palacio de la Aduana), wybudowanym w latach 1788-1826, który poza morskim urzędem celnym, pełnił funkcje fabryki tabaki oraz zastępczej siedziby rządu prowincji. Muzeum powstalo w wyniku połączenia Muzeum Sztuk Pięknych i Muzeum Archeologicznego. Dzięki temu kolekcja składa się z ponad 15tys. sztuk archeologicznych i 2 tys. prac z XIX i XXw., posiadając w swojej ekspozycji jedne z najważniejszych dzieł sztuki hiszpańskiej, jak np. obraz "Anatomía del corazón" (1890) Enrique Simonet, "Dolorosa" Pedro de Mena, czy "Cabeza de mosquetero" (1.968) Pablo Picasso. Na obszarze 18 tys.m2 znajduje się 8 pomieszczeń: 5 poświęcone archeologii, które w 7 blokach tematycznych ukazuje przekrój historii od czasów prehistorycznych po średniowiecze. Kolejne 3 sale uzupełniają dzieła sztuki współczesnej. Dzięki swojej bogatej ekspozycji jest to teraz największe muzeum w Andaluzji. W muzeum spędziliśmy ponad 3 godziny – podziwiając także multimedialne prezentacje i filmy dotyczące historii Malagi oraz artystów ją zamieszkujących.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Z racji tego, że w grupie uczestników znalazło się wielu kibiców piłkarskich, nie mogliśmy nie skorzystać z okazji i wybraliśmy się (wczśniej zaopatrując się w niezbędne akcesoria - koszulki i szaliki) na mecz Segunda División B pomiędzy Malaga FC a Merida AD rozegranego na stadionie La Rosaleda Stadium w Maladze. Mecz był pełen emocji (udzielały się one także nam) – były kartki, nieuznane gole, weryfikacje VAR, fantastyczne strzały i efektowne parady bramkarskie – czyli wszystko to, co prawdziwy kibic futbolu uwielbia. Ostatecznie mecz zakończył się wynikiem remisowym 1:1.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Podczas pobytu na stażu - jako element kulturowo - językowy - odbyły się moduły zajęć z języka hiszpańskiego dla uczestników. Na zajęciach uczniowie poznali zasady wymowy specyficznych liter alfabetu hiszpańskiego, przedstawienia siebie, pozdrowienia i przywitania innym osobom, skąd pochodzą, gdzie mieszkają, pracują, dni tygodnia, miesiące i pory roku, poznania słownictwa związanego z opisywaniem wyglądu pomieszczeń oraz nazewnictwo typowego wyposażenia domu/mieszkania, nazwy potraw i dań i ich składników. Elementami zajęć były także: nauka hiszpańskiego słownictwa związanego z orientacją w terenie (kierunki, pytanie o drogę itp.) oraz udział w grze miejskiej, mającej na celu praktyczne utrwalenie poznanego słownictwa oraz integracji. Uczniowie zostali podzieleni na pięć grup, z któych każda miała do wykonania pięć zadań: znalezienie Teatro Romano Alcazaba i zrobienie grupowego zdjęcia, w parku MAlagi zapytać, odnaleźć i zrobić zdjęcia danego zwierzęcia i kwiatów, nakręcić film w którym uczniowie pytają przechodnia o to, ile kosztuje bilet na autobus, zapytać o drogę do Ratusza i zrobić zdjęcie jego zegara z opisem godziny, nakręcić film ukazujący rozmowę z turystą przy katedrze w Maladze, odnaleźć osobę, która gra na instrumencie oraz zrobić z nią zdjęcie i nagrać krótki film z wystąpienia.

Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)
Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024) Kulturowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Oczywiście elementem naszej przygody były także elementy kulinarne specyficznej kuchni hiszpańskiej. Mieliśmy okazję skosztować różnorakich dań w formie tzw. tapas w Picasso Tapas na Plaza de la Merced, pysznych churros z gorącą czekoladą czy grillowanych sardynek. Z racji wspaniałej pogody ostatnie wolne chwile poświęciliśmy na wyjazd kolejką poza Malagę do malowniczo położonego miasteczka Torremolinos, znajdującego się niespełna 15km od centrum Malagi. Torremolinos, wspólnie z Benalmadeną (którą także mieliśmy okazję odwiedzić), Fuengirolą i dalej na zachód Marbellą, tworzy nadmorski region turystyczny Costa del Sol. Nie zabrakło więc plażowania, integracji i dobrej zabawy!