Zawodowe aspekty programu Erasmus w ZST - mobilność uczniów Technikum Nr 9 (Malaga, IV.2024)

Działania realizowane są w ramach akredytacji programu Erasmus+ sektora Kształcenie i szkolenia zawodowe (VET) o numerze 2020-1-PL01-KA120-VET-096408 i jest współfinansowane przez Unię Europejską.
W dniach od 19 kwietnia do 10 maja 2024 roku uczniowie naszego Technikum wzięli udział w trzytygodniowym projekcie mobilności ponadnarodowej realizowanym w ramach posiadanej przez naszą szkołę Akredytacji Erasmus’a o numerze 2020-1-PL01-KA120-VET-096408. W hiszpańskiej Maladze przebywało łącznie 26 uczniów Zespołu Szkół Technicznych – Technikum Nr 9 kształcących się w zawodach technika: programisty, mechanika, elektronika, informatyka oraz reklamy. Partnerami instytucjonalnymi naszej szkoły były następujące firmy/organizacje: euroMind Project S.L. (jako organizacja wspierająca) oraz: Forja Roja, iDevelop Training S.L., Círculo de Empresarios de Torremolinos, Servicio Técnico Oficial Samsung – Telemalaga, Indeco Automovil Europa, JC Valvular Audio - Juan Calatayud, Cortes y Plegados Arana, Aeromill i 5 KS Estate Real (jako organizacje przyjmujące).
Dzięki współpracy z naszym głownym partnerem w Hiszpanii - organizacją euroMind - nasi uczniowie mogli realizować ambitne zadania zawodowe w organizacytjnej i merytorycznej formie europejskiego rynku pracy. Niezaleznie od reprezentowanego zawodu uczniowie odbyli szkolenie w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykorzystaniu urządzeń, maszyn czy sprzętu elektronicznego. Poznawali specyfikę funnkcjonowania danej organizacji, obszar rynku na jakim działa, jakie usługi i/lub produkty oferuje. Szczegółne znaczenie w kontekście praktyki miał obszar językowy, a konkretnie rozwój kompetencji związanych z posługiwaniem się językiem angielskim zawodowym. Obszar ten uczniowie rozwijali poprzez bieżącą komunikację w zespole, korzystaniem z dokumentacji projektowo - technicznej, oprogramowania w języku angielskim, tworzenie treści (także cyfrowych) opartych o słownictwo branżowe.
Technicy programiści poznawali środowisku Unity, języki Java/C#, korzystali z elementów rozwiązań XR/AR, poznawali tajniki modelowania 3D za pomocą oprogramowania Blender, tworząc obikety dla projektowanych i programowanych gier i aplikacji mobilnych. Programowali skrypty sterujące i zarządzające ich aplikacjami, integrowali z nimi komponenty multimedialne aby finalnie stworzyć kompletne produkty gier oraz aplikacji. Technicy reklamy swoje praktyki odbywali w malowniczo położonym obok Malagi Torremolinos. Ich zadania zawodowe obejmowały: projektowanie i tworzenie obrazów z użyciem takich programów, jak: Photoshop, Adobe Illustrator czy Corel, projektowanie wzorców reklamowych w oparciu o potrzeby klientów, tworzenie, produkcja i zarządzanie projektami komunikacji wizualnej na potrzeby rzeczywistych kampanii promocyjno - reklamowych (wydarzenia kulturalne, eventy). Poznali najnowsze technologie wykorzystywane w sektorze projektowania graficznego.
Technicy elektronicy rozwinęli swoje kompetencje zawodowe w obszarach: obsługi osprzętu testująceg w celu zdiagnozowania usterki urządzenia bądź podzespołu elektronicznego, przeprowadzania testów, diagnostyki i naprawy podzespołów elektronicznych, wykonywania czynności prewencyjnych, w tym: konserwacji i czyszczenia podzespołów osprzętu elektronicznego, instalacji systemów sterujących pracą urządzeń elektronicznych. Technicy mechanicy nabyli wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie: analizy rysunków technicznych ilustrujących elementy, które należy wykonać wykorzystując programowalne maszymy CNC, wykonywania na programowalnych maszynach CNC elementów z plastiku, matalu i aluminium, przeprowadzania kontroli jakości oraz pomiarów wytworzonych części/elementów, planowania i organizowania procesu wytwarzania części przy wykorzystaniu oprogramowania maszyn CNC oraz przeprowadzania operacji niezbędnych do uzyskania produktu końcowego spełniającego założenia specyfikacyjne.
Technicy informatycy rozwinęli swoje umiejętności zawodowe poprzez zadania realizowane w dziale IT firmy. Obejmowały one: prace diagnostyczne, konserwacyjne i optymalizacyjne związane z funkcjonowaniem infrastryuktury IT, detekcji i eliminacji potencjalnych zagrożeń dla przetwarzanych danych cyfrowych, poznanie i stosowanie wewbnetrznych procedur postępowania związanych z problemami dotyczącymi oprogramowania, urządzeń peryferyjnych i infrastruktury sieciowej firmy, wykonywanie instalacji komponentów sprzętowych, instalację, konfigurację oraz aktualizację systemów operacyjnych.