Arteterapia a nadejście wiosny w ZST
Nadejście wiosny w naszej szkole uczczono w szczególny sposób. Uczniowie klas pierwszych wykonali (22 i 25 marca) piękne prace o świąteczno-wiosennej tematyce, a utrwalone na pisankach i deseczkach (taka swoista arteterapia w formie decoupage!). Terapeuci sięgają po różne formy i metody pomocy terapeutycznej, skutecznie służącej komunikacji międzyludzkiej. We wspierającym środowisku, któremu sprzyja relacja terapeutyczna, uczestnik arteterapii może np. tworzyć obrazy i obiekty - w celu ich eksploracji, dzielenia się przeżyciami. Arteterapia pozwala więc lepiej zrozumieć siebie, jak i naturę własnych problemów i trudności, prowadzi do pozytywnej i trwałej zmiany w postrzeganiu siebie, swoich aktualnych relacji, do poprawy jakości życia.
Znawcy tematu podkreślają, że celem arteterapii jest:
- rozpoznanie potrzeb emocjonalnych, poznawczo-rozwojowych i możliwości manualnych,
- wzrost zdolności percepcyjno-poznawczych, emocjonalno-społecznych,
- uzewnętrznianie przeżyć i doznań, socjalizacja i usprawnianie możliwości ruchowych,
- relaksacja, odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń, frustracji i agresji,
- pogłębienie znajomości samego siebie,
- trenowanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami,
- zyskanie optymizmu i wiary w siebie,
- zdobycie odporności na niepowodzenia, wypracowanie dystansu do trudnych życiowych sytuacji
Mamy nadzieję, że powyższe cele zostały osiągnięte w podjętym działaniu naszych uczniów, (pozwoliły uczniom się wyciszyć, zrelaksować, poprawić koncentrację i skupienie, nauczyć wytrwałości, cierpliwości i konsekwencji w dążeniu do celu), a "skutkiem ubocznym” były wspomniane na wstępie artystyczne prace naszej młodzieży! Pieczę podczas tej akcji nad uczniami pełniła Pani mgr Ewa Materna, będąca też jej pomysłodawczynią.